آبگرمکن خورشیدی تحت فشار ظرفیت ۱۸۰ لیتر با دو کلکتور selective surface مخصوص ۵ نفر
خانه » وبلاگ شرکت ترکان تجهیز تاسیسات » کلکتور خورشیدی چیست؟

کلکتور خورشیدی چیست؟

به صورت کلی یک کلکتور خورشیدی یک مبدل حرارتی است که انرژی خورشید را به گرما تبدیل می کند، در مبدل های معمولی انتقال انرژی از طریق یک سیال به سیال دیگر صورت می گیرد ولی در کلکتورهای خورشیدی انتقال انرژی از طریق تشعشع به سیال انتقال می یابد.

کلکتور خورشیدی تخت

کلکتور خورشیدی صفحه تخت رایج ترین و پر استفاده ترین مدل از کلکتور های خورشیدی است. این مدل از کلکتورهای خورشیدی بدلیل نصب آسان و هزینه کمتر نسبت به دیگر مدلهای آبگرمکن خورشیدی محبوبتر است. 

کلکتور خورشیدی
کلکتور خورشیدی

کلکتور های تخت قابلیت تولید دمایی تا حدود C 100ْ را دارا بوده که با دریافت تابش های مستقیم و پخش شده خورشیدی به این دما دست می یابد. عموما‍ٌ برای این نوع کلکتور ها مکانیزم ردیابی خورشید در نظر گرفته نمی شود و با تنظیم در جهت مناسب به صورت ثابت نصب می گردند. کلکتورهای تخت عموماٌ شامل یک یا چند لایه محافظ با فاصله هوایی ما بین و یک قالب اصلی و یک جذب کننده می باشند.

کلکتور تخت Flat Plate Collector:

این کلکتور ساده‌ترین و پر استفاده‌ترین نوع کلکتور به‌شمار می‌رود. ساختار آن به شکل یک جعبه مستطیل شکل بوده که در داخل آن یک صفحه جاذب فلزی از جنس مس یا آلومینیوم با پوششی به رنگ‌های خاص است. رنگ این ورق همیشه تیره انتخاب می‌شود و دارای پوشش خاصی است که بتواند ضریب جذب انرژی را به حداکثر و ضریب پخش را به حداقل برساند. اساساً کلکتور غیر متمرکز کننده¬ای است که سطح جاذب آن مسطح می¬باشد.

لوله‌های کوچکی از جنس مس به صفحه جاذب جوش خورده¬اند که آب یا سیال انتقال حرارت در آنها جریان دارد. اطراف کلکتور به منظور کاهش اتلاف حرارتی عایق بندی شده است. روی سطح جعبه از پلاستیک شفاف یا شیشه پوشیده شده است.

برای رسیدن به دمای بالا مجموعه ورق و لوله‌ها را در داخل یک جعبه عایق با روکش شیشه قرار می‌دهند. با استفاده از اثر گلخانه‌ای می توان حرارت بیشتری را بدام انداخت.

جنس روکش سیاه معمولاً از جنس اکسید کروم است که۹۹% اشعه آفتاب را جذب می¬کند. جریان بوسیله خاصیت ترموسیفونی یا بوسیله پمپ الکتریکی به مخزن ذخیره عایق بندی شده است که می¬تواند دوجداره نیز باشد.

برای خرید انواع آبگرمکن خورشیدی می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه کنید. شرکت ترکان تجهیز تاسیسات نمایندگی شرکت OZ GUN در شمالغرب کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *