بیو گاز و بیو ماس
خانه » وبلاگ شرکت ترکان تجهیز تاسیسات » بیو گاز و بیو ماس

بیو گاز و بیو ماس

یکی از راه‌کارهای تولید انرژی استفاده از فضولات انسانی و حیوانی می‌باشد. در این راستا شرکت ترکان تجهیز تاسیسات آمادگی فعالیت در زمینه طراحی، تامین، نصب و راه‌اندازی انواع سیستم‌های زیست‌توده (بیوماس و بیو گاز) در روستاها، مجتمع‌های مسکونی، واحدهای پرورش دام و طیور و غیره را دارا می‌باشد.
در ذیل کلیات سیستم بیوماس و بیوگاز شرح داده خواهد شد.

الف- بیوماس:

تعریف بیوماس:

بیوماس اصطلاحی است ساده برای نامیدن کلیه مواد آلی که از گیاهان (شامل جلبک‌ها)‌، درختان جنگل‌های طبیعی‌، ضایعات کشاورزی و فرایندهای جنگل‌کاری، ضایعات صنعتی، زباله‌های انسانی و فضولات حیوانی به‌دست می‌آید.
اکثریت جمعیت شهری ساکن در کشورهای درحال توسعه که ۵۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند به استفاده از بیوماس برای سوخت به‌ویژه به صورت چوب تمایل دارند. بیوماس بالغ بر ۳۵ درصد مصرف انرژی کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد. بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، درصد عمده‌ای از سوخت حمل و نقل خود را از الکل نیشکر تامین می‌کنند که به‌عنوان مثال در کشور برزیل، این میزان به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد و این کشور تنها ۲۵ درصد کل انرژی مورد نیاز خود را از سوخت فسیلی تامین می‌کند.
‌تحقیقات سازمان_ملل در زمینه محیطزیست وتوسعه نشان می‌دهد بیوماس در سال ۲۰۵۰ قادر به تامین نیمی ازمصرف انرژی جهان است.

منابع بیوماس:

منابع بیوماس عبارتند از چوب و ضایعات چوبی، محصولات کشاورزی و ضایعات محصولات جانبی آن‌ها، ضایعات جامد، ضایعات حاصل از فراوری غذایی به‌علاوه گیاهان آبزی و جلبک‌ها. به‌طور متوسط چوب و ضایعات چوبی ۶۴ درصد، ضایعات جامد ۲۴ درصد و ضایعات کشاورزی ۵ درصد انرژی بیوماس را تشکیل می‌دهند.

مقایسه هزینه سرمایه‌گذاری بیوماس با دیگر انرژی‌ها:

بیوماس در ایران:

طبق گزارش سال ۱۹۹۰ سازمانFAO از مجموع سه میلیون و سیصد و سی و نه هزار هکتار جنگل‌های موجود در خاورمیانه، یک میلیون و ششصد و پنجاه و هشت هزار هکتار از آن به ایران تعلق دارد که از هر هکتار آن می توان ۸۰ متر مکعب مواد بیوماس تهیه نمود. یعنی در مجموع از کلیه جنگل‌های ایران، می‌توان سالانه ۱۳۳میلیون متر مکعب و یا ۳۳۱میلیون تن مواد بیوماس جمع‌آوری نمود. می‌توان انتظار داشت که با به‌کاربردن فناوری‌های کارآمد در ایران، سالیانه معادل ۲۴۸۷۰ مگاوات برق تولید نمود.

اطلس انرژی‌های قابل تولید از زباله‌های شهری ایران

ب- بیوگاز:

تعریف بیو گاز:

مجموعه گازهای تولید شده از تجزیه و تخمیر فضولات حیوانی، انسانی یا گیاهی که در نتیجه فقدان اکسیژن و فعالیت باکتری‌های غیر هوازی، به‌ویژه متان‌زا در یک محفظه تخمیر یا هاضم (ِDigester ) به‌وجود می‌آید.

درصد گازهای موجود در بیوگاز:

CH4 55-65 %
CO2 35-45 %
N2 0 – ۳ %
H2 0 – ۱ %
O2 0 – ۱ %
H2S 0 – ۱ %

ساختمان یک دستگاه بیو گاز :

مخزن گاز، مخزن تخمیر، حوضچه ورودی، حوضچه خروجی و همزن.

بیوگاز در جهان:

در کشور چین از سال ۱۹۷۲ تاکنون بیش از ۷ میلیون دستگاه بیوگاز که تامین کننده نیاز انرژی حدود ۵۰ میلیون نفر روستایی است نصب شده است. از سال ۱۹۸۸ تاکنون نیز در هند بیش از ۹۵۰۰۰۰ دستگاه بیوگاز نصب شده است.

بیوگاز در ایران:

در ایران حمام شیخ_بهایی (مربوط به قرن یازدهم هجری) احتمالا نخستین حمام بوده که به‌وسیله گاز متان گرم می‌شده است. اما اولین هاضم تولید متان به‌صورت نوین در سال ۱۳۵۴ در روستای نیازآباد لرستان ساخته شده است. دیگر موارد استفاده از بیوگاز در ابران عبارتند از: احداث ۱۰ واحد بیوگاز در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان در سال‌های ۱۳۶۱-۶۵ توسط مرکز تحقیقات انرژی‌های نو سازمان انرژی اتمی، احداث یک واحد توسط وزارت جهاد سازندگی در روستای چین سیب از توابع بخش آق قلا گرگان در سال ۱۳۶۴، یک واحد برای هضم فاضلاب انسانی در جزیره کیش و یک واحد تخمیر فضولات دامی (گاوداری) در ماهدشت کرج هر دو توسط سازمان انرژی اتمی در سال‌های ۱۳۷۷-۷۸.
سیستم‌های بیوگاز مورد استفاده در دنیا به دو سیستم عمده چینی و هندی تقسیم_بندی می‌شوند. نوع چینی مخصوص مناطق سردسیر و نوع هندی مخصوص مناطق گرمسیر می‌باشد.

جهت استفاده بهینه از فضولات و تولید انرژی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *