آبگرمکن خورشیدی
خانه » وبلاگ شرکت ترکان تجهیز تاسیسات » اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن خورشیدی

اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن خورشیدی

با توجه به فیزیک آبگرمکن خورشیدی اجزای تشکیل دهنده زیر را هر سیستم خورشیدی دارا می باشد:

مخزن ذخیره:

آبگرمکن خورشیدی دارای مخزن ذخیره به منظور ذخیره آب گرم مصرفی ازیک یادو مخزن فلزی بهمراه عایق می باشد. جنس مخازن عمدتاً از گالوانیزه و یا استنلس استیل بوده که حسب تقاضا متفاوت می باشد. ظرفیت مخزن بر اساس میزان مصرف آب گرم تعیین می شود. مخازن عمدتاً از نوع مخزن دو جداره می باشد. همچنین رنگ مخازن براساس تقاضا قابل سفارش می باشد.

مخرن انبساطی:

به منظور دفع نوسانات حجمی سیال در اثر تغییرات دما، یک مخزن انبساطی در مجاورت مخزن استفاده می گردد. همچنین تامین آب جبرانی بر عهده مخزن انبساطی است.

نگهدارنده فلزی:

نگهدارنده ها شامل اسکلت فلزی است که وظیفه نگهداری مخزن و سطوح جاذب را بر عهده دارد.

انواع کلکتورهای خورشیدی گرم کننده مایع عبارتند از:

کلکتور تخت Flat Plate Collector:

این کلکتور ساده‌ترین و پر استفاده‌ترین نوع کلکتور به‌شمار می‌رود. ساختار آن بشکل یک جعبه مستطیل شکل بوده. که در داخل آن یک صفحه جاذب فلزی از جنس مس یا آلومینیوم با پوششی به رنگ‌های خاص است. رنگ این ورق همیشه تیره انتخاب می‌شود و دارای پوشش خاصی است. که بتواند ضریب جذب انرژی را به حداکثر و ضریب پخش را به حداقل برساند. اساساً کلکتور غیر متمرکز کننده¬ای است که سطح جاذب آن مسطح می¬باشد.

زیر صفحه لوله‌های کوچکی از جنس مس به صفحه جاذب جوش خورده¬اند که آب یاسیال انتقال حرارت درآنها جریان دارد. اطراف کلکتور به منظور کاهش اتلاف حرارتی عایق بندی شده است. روی سطح جعبه از پلاستیک شفاف یا شیشه پوشیده شده است.

برای رسیدن به دمای بالا مجموعه ورق ولوله‌ها را در داخل یک جعبه عایق با روکش شیشه قرار می‌دهند. تا با استفاده از اثر گلخانه‌ای بتوان حرارت بیشتری را بدام انداخت.

جنس روکش سیاه معمولاً از جنس اکسید کروم است که۹۹% اشعه آفتاب را جذب می¬کند. جریان بوسیله خاصیت ترموسیفونی یا بوسیله پمپ الکتریکی به مخزن ذخیره عایق بندی شده است که می¬تواند دوجداره نیز باشد.

انواع آبگرمکن ها:

آبگرمکن های خورشیدی را می توان از نظر نوع کارکرد به دو دسته عمده تقسیم بندی نمود:

آبگرمکن های ترموسیفونی ( سیستم با گردش طبیعی)

آبگرمکن های پمپی ( سیستم با گردش اجباری یا مدار باز)

الف) آبگرمکن های ترموسیفونی ( سیستم با گردش طبیعی):

در اثر تابش نور خورشید به صفحات جاذب کلکتورها و جذب انرژی گرمایی توسط این صفحات سیال موجود در کلکتورها در اثر خاصیت رسانایی گرم می¬شود در اثر وجود اختلاف دما چگالی بین ابتدا و انتهای رایزر متفاوت است. این پدیده باعث بوجود آمدن خاصیت ترموسیفون در رایزر می¬شود و بنا به این خاصیت سیال گرم به بالا حرکت کرده و به منبع ذخیره وارد می گردد.

درصورتیکه سیستم Direct ( مستقیم ) باشد در این صورت سیال گرم شده همان آب مصرفی می باشد که مورر مصرف قرار خواهد گرفت و چنانچه In direct (مخزن دوجداره باشد) سیال گرم شده محلول آب و ضد یخ است که در جداره بیرونی مخزن را گرم و سپس به کلکتور باز می گردد. شمای کلی این سیستم در ذیل نمایش داده شده است :

آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی Direct ( مستقیم )
آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی In-Direct ( غیر مستقیم )

ب) آبگرمکن های پمپی ( سیستم با گردش اجباری یا مدار باز):

در این دسته از آبگرمکن های خورشیدی که معمولا بصورت غیر مستقیم ( با تعداد کلکتور بالا و مخزن دو جداره ) می باشد جهت انجام بهتر عمل سیرکولاسیون از یک پمپ استفاده می شود این آبگرمکن ها معمولا جهت سیستم های بزرگ به کار می رود همچنین در سیستم های خانگی نیز کاربرد دارد.

در این حالت مخزن ذخیره درهر محلی از ساختمان و نسب به کلکتورها می تواند قرار بگیرد. پمپ را در مسیر ورود محلول سرد به کلکتورها قرار می دهند این محلول پس از گرم شدن توسط صفحات جاذب کلکتورها برگشت می کند. در این نوع از سیستم های خورشیدی به دلیل افزودن یک پمپ سیرکولاسیون به مدار گردش سیال به میزان قابل توجهی راندمان وتوان خروجی را بهبود می¬یابد.در این نوع سیستم منبع ذخیره جدا از کلکتورها ودر نزدیکترین مکان به محل مصرف نصب می گردد.

همچنین این سیستم مجهز به یک کنترلر دما می باشد که این کنترلر درمواقع نیاز به پمپ دستور قطع و وصل می دهد.
روش عملکرد کنترلر به این ترتیب است که اختلاف دمای (T∆) بین خروجی کلکتور و خروجی مخزن را اندازه گرفته و پس از مقایسه با T∆ تنظیم شده روی این کنترلر (بسته به محل نصب کلکتور میزان T∆ متغییر است) فرمان قطع یا وصل شدن عمل سیرکولاسیون ( خاموش یا روشن کردن پمپ ) در مدار را می دهد در ذیل شمای کلی این سیستم نمایش داده می شود:

آبگرمکن خورشیدی با سیرکولاسیون اجباری

برای خرید انواع آبگرمکن خورشیدی یا اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن خورشیدی می توانید به فروشگاه انلاین ما مراجعه فرمائید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *