آبگرمکن خورشیدی
خانه » وبلاگ شرکت ترکان تجهیز تاسیسات » آبگرمکن خورشیدی چیست؟

آبگرمکن خورشیدی چیست؟

آبگرمکن خورشیدی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

از جمله مواردی که امروزه بشر توجه ویژه_ای به آن دارد. حفظ محیط زیست و عدم استفاده از سوخت_هایی است که باعث ایجاد آلودگی می_شود. آشنایی با منابع تجدیدپذیر و استفاده از آن نکته مهمی است که امروزه باید به آن توجه ویژه_ای شود. یکی از انرژی های ارزان قیمت که می توان از آن استفاده کرد، انرژی خورشید می باشد. این انرژی یکی از انرژی های پاک و تجدید پذیر می باشد. از جمله مواردی که می توان از انرژی خورشید استفاده کرد، انواع آبگرمکن خورشیدی می باشد. در ادامه این مطلب از وبلاگ ترکان تجهیز تاسیسات به بیان جزئیات در باره آبگرمکن خورشیدی می پردازیم.

آبگرمکن های خورشیدی نمونه ای از ابگرمکن هایی است که با استفاده از انرژی خورشید فعالیت می کند. ساخت آبگرمکن خورشیدی بر اساس عملکرد متفاوت بوده و به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود:

آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی

در ساختار اینگونه آبگرمکن_ها، برای انتقال آب پمپی تعبیه نشده است. انجام این کار تنها با استفاده از انرژی خورشیدی صورت می_گیرد. از معایب این گونه آبگرمکن ها می توان به یخ زدگی آن ها در فصول سرد اشاره کرد. ازآنجایی که عملکرد آنها تنها با انرژی خورشید صورت می_گیرد، نصب آن ها باید در خارج از ساختمان صورت پذیرد.

آبگرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار

در این گونه آبگرمکن_ها یک سیستم بسته برای انتقال آب تعبیه شده است که به وسیله یک پمپ عمل می کند. از ویژگی های این آبگرمکن می توان به استفاده از ضد یخ برای جلوگیری از یخ زدگی آب استفاده کرد. از معایب اینگونه آبگرمکن_ها می_توان به عدم استفاده در مناطقی که اختلاف دمایی درروز وشب بسیار بالاست، اشاره کرد. از مزیت های آن نیز می توان استفاده از آن ها در داخل موتورخانه و فضای سربسته را نام برد.

آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی نمونه ای دیگر از انواع آبگرمکن های خورشیدی می باشد. عملکرد اینگونه آبگرمکن_ها به گونه_ای است که حرارت خورشید توسط یک سیستم بسته جذب شده. آب داخل مخزن با استفاده از یک مبدل حرارتی گرم می_شود. استفاده از این آبگرمکن معایبی بهمراه دارد که ازمهمترین آنهامی_توان به استفاده ازآن تازمانی که حرارت خورشید وجود دارد، اشاره کرد. به محض این که حرارت خورشید ناپدید شود، پمپ از کار افتاده و آب به داخل مخزن برمی گردد.

آبگرمکن_های خورشیدی براساس نوع تماس بین دو سیال به دو دسته آبگرمکن_های خورشیدی جریان مستقیم یا باز و آبگرمکن_های خورشیدی جریان غیرمستقیم یا بسته تقسیم بندی می_شود. در ادامه به بیان توضیحات بیش تردر مورد آن ها می پردازیم.

آبگرمکن خورشیدی جریان مستقیم یا باز

این آبگرمکن_ها انرژی حرارتی لازم جهت گرم شدن را از طریق شیشه_های وکیوم تیوپ که جاذب انرژی هستند، دریافت می_کند. اینگونه آبگرمکن_ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله می_توان به آبگرمکن_های خورشیدی فلوتر دار یا آبگرمکن هوشمند و پروانه_ای اشاره کرد. در آبگرمکن های هوشمند کنترل بیش تر بر روی دما صورت می گیرد. آبگرمکن های پروانه ای نیز برای مصارف صنعتی و استخرها مناسب می باشند.

آبگرمکن خورشیدی جریان غیر مستقیم یا بسته

عملکرد آبگرمکن های خورشیدی جریان غیر مستقیم به گونه ای است که آب درون مخزن انرژی حرارتی لازم برای گرم شدن را از شیشه های جاذب انرژی خورشید یا همان شیشه های وکیوم تیوپ شده دریافت کرده و آن را به آب درون لوله های مسی که در داخل مخزن تعبیه شده است، منتقل می کند.

آبگرمکن_های خورشیدی جریان غیرمستقیم به چهار مدل عمده تقسیم_بندی می_شوند که شامل آبگرمکن خورشیدی هیت پایپ، U-PIPE، کویل دار و Direct Flow می باشد.

اجزاء تشکیل دهنده آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که شامل گردآورنده، مخزن ذخیره، مبدل گرمایی، کنترل کننده_های اتوماتیک، پمپ، لوله ها و شیرآلات و اتصالات می باشد.

مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی
مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی

مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی

استفاده از آبگرمکن های خورشیدی مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به بی پایان بودن منبع انرژی، بی خطر بودن، عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی، در دسترس بودن و عدم پرداخت هزینه های انرژی و جایگزین مناسب سوخت های فسیلی اشاره کرد.

معایب استفاده از آبگرمکن خورشیدی

انرژی خورشید در دسته انرژی_های تجدیدپذیر بوده و استفاده از آن نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه_ای نمی_باشد. هم چنین در قسمت قبل از مزایای استفاده از آبگرمکن های خورشیدی صحبت کردیم. اما در کنار مزایای ارائه شده، استفاده از آبگرمکن های خورشیدی معایبی نیز به همراه دارد. از بارزترین معایب استفاده از این آبگرمکن ها می توان به عدم کارایی بالای آن ها در زمستان اشاره کرد.

بدون شک دمای آبگرم خروجی در فصل زمستان کمتر بوده و نمی_توان تنها از انرژی خورشید برای گرم کردن آب استفاده کرد. در کنار آن نیاز به استفاده از یک سیستم پشتیبان نیز می_باشد. عملکرد سیستم پشتیبان به_گونه_ای است که با کاهش دمای مخزن، به صورت اتوماتیک می_تواند با استفاده از کمترین میزان برق، کاهش دمای مخزن را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *