تامین گرمایش استخر و آبگرم مصرفی با آبگرمکن خورشیدی
خانه » وبلاگ شرکت ترکان تجهیز تاسیسات » چرا باید از آبگرمکن خورشیدی استفاده کنیم؟

چرا باید از آبگرمکن خورشیدی استفاده کنیم؟

آبگرمکن خورشیدی چیست؟

آبگرمکن خورشیدی (به انگلیسی: Solar Water Heating) دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آب موردنیاز را گرم می نماید. استفاده ازانرژی خورشیدی جهت گرم کردن آب بدلیل رایگان بودن. این منبع عظیم انرژی ازنظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد. در واقع، انتقال انرژی حرارتی از سیالی به سیال دیگر بدون تماس مستقیم توسط مبدل های حرارتی صورت می گیرد. منابع آبگرمکن خورشیدی گونه ای از این مبدل ها می باشد. این منابع با راندمان و کیفیت بالا بر حسب تعداد نفرات خانواده طراحی و ساخته می شوند. 

از آن جا که خورشید سرمنشا انرژی عظیم ترین منبع در جهان است. انرژی خورشیدی پاک، ارزان و بی پایان است و در تمام مناطق کشورمان و جهان قابل مصرف می باشد. این منابع در آبگرمکن های خورشیدی برای انتقال حرارت نورخورشیدبه آب مصرفی وحفظ انرژی حرارتی آن مورداستفاده قرار می گیرد.

سیستم های آبگرمکن خورشیدی دارای طبقه بندی های متعددی نظیر ترموسیفون، پمپ دار تحت فشار و برگشت ثقلی می باشد. 

ساده ترین آبگرمکن خورشیدی از یک گردآور تخت یا کلکتور و یک مخزن ذخیره آب تشکیل شده است. شرایط لازم نصب این آبگرمکن آن است. که قسمت فوقانی گردآور پایین تر از قسمت تحتانی مخزن ذخیره قرار گیرد. و حداقل انحراف گردآور نسبت به سطح افق در حدود ۲۰ درجه رو به جنوب انتخاب شود. 

آبگرمکن خورشیدی تحت فشار ظرفیت ۱۸۰ لیتر با دو کلکتور selective surface مخصوص ۵ نفر

شرایط نصب:

ابتدا مخزن آب گرم و یا آب سرد پر می شود. و آب داخل لوله های گردآور هنگامی که خورشید روی سطح گردآور می تابد. به تدریج گرم شده و به کندی به طرف مخزن از طرف بالا ذخیره می شود. آب سرد مخزن از طرف لوله دیگر به قسمت پایین گردآور جریان یافته. و تا زمانی که تابش خورشیدی برای گرم کردن آب کفایت کند، این عمل ادامه می یابد.

آبگرمکن های خورشیدی از طریق جذب انرژی خورشید توسط صفحات جاذب یا کلکتور خود عمل می کند و راندمان گرمایشی آن ها بر حسب نوع کلکتور آن ها متفاوت است. این نوع از آبگرمکن ها در تمام ساعات شبانه روز در شب ها و روزهای ابری در مخزن دوجداره و عایق حرارتی که دمای آب را تا سه روز بدون تغییر حفظ می کند، نگهداری می شود. با استفاده از سیستم فوق می توان مصرف گاز، گازوئیل و برق را به طور چشمگیری کاهش داد.

قابل ذکر است می توان با آبگرمکن های خورشیدی سالیانه ۷۰ درصد از انرژی موردنیاز برای گرمایش آب را تامین نمود.

در آبگرمکن های خورشیدی دو نوع سیستم گرمایشی بر اساس نوع سیال و هوا وجود دارد. انرژی گرمایشی در کلکتورهای سیستم ذخیره می شود. در سیستم هایی که با سیال کار می کنند، یک سیال ضدیخ در کلکتورها جریان دارد و در سیستم های هوایی، هوا درون کلکتورها جریان داشته و گرما را انتقال می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *